26. aug, 2016

Orsak och verkan

Hönan eller ägget? Orsak och verkan?

Det är viktigt att förstå hur kroppen funkar. Jag anser mig inte vara expert på detta inom alla områden. Men jag har blivit ganska bra på att förstå hur min egen kropp fungerar.
Det har inte varit glasklart från början, men bitarna har fallit på plats allt eftersom jag testat och utvärderat på mig själv. Då har det också varit lättare att ta till mig det jag läser om i framförallt biokemi.

Den fråga jag ställt mig är var allt började? Varför uppstår det en okänslighet för insulin i kroppen? Är det något speciellt jag gjort under åren?

Jag kan faktiskt bara komma på en enda sak. Jag har överätit socker i alla former. Det har lett till mycket höga insulinnivåer och i slutändan till att jag blev fet. Att jag byggde på mig fett under huden och i musklerna skyddade mina inre organ. Men om en människa har ett begränsat antal fettceller att lagra sitt fett i, så leder det till slut att fett också lagras in i de inre organen, exempelvis i levern. Och det är nu de verkliga problemen börjar. Vid en given tidpunkt med samma sätt att leva och äta, så kan man inte längre upprätthålla den insulinproduktion som behövs. Man utvecklar diabetes.

Så definitionen av när man blev insulinresistent blir ju lite flytande. Var det under min tidiga viktuppgång, eller var det när jag blev så fet att alla mina fettceller var fyllda och jag började använda de inre organen som lagringskälla? Vad jag säkert vet är att jag utvecklade min diabetes för att min bukspottkörtel inte orkade med mera. Och det är ju ett inre organ.

Så hur kan man då ta sig ur detta och vända hela den här hemska processen? Intuitivt på två sätt. Antingen påverka blodsockret eller förbättra insulinkänsligheten. Insulinet som kroppen producerar verkar tillsammans med två andra viktiga hormoner, leptin och ghrelin. Leptinet styr vår förmåga att känna mättnad, Ghrelinet ser till att vi känner hunger när vi varit utan mat ett tag.

Men storebror Insulin påverkar båda dessa, så enda möjligheten för oss är att kontrollera insulinet. Då får vi också kontroll över mättnad och hunger.

Vi behöver alltså kunna koppla på mättnadshormonerna och sedan också kunna styra hungerhormonerna. Det gör via kontroll av insulinet.

Det enda sättet att påverka cykeln nedan i rätt riktning är att påverka sockret i blodet. Intag av mat ökar alltid blodsockret, vilket leder till ökad insulinproduktion. Sen är vi olika när det gäller insulinkänsligheten. En del är väldigt känsliga och kan således hålla insulinresistensen borta och hålla en normal vikt. Andra, som jag, blev väldigt okänslig för insulin. Förutom att det ledde till att jag lade på mig i vikt, ledde det också till min diabetes.

Enligt mitt sätt att se det är insulinkänsligheten/insulinokänsligheten orsaken till min diabetes. Jag tror också att den ökade insulinproduktionen försämrade min insulinkänslighet och det var det som ledde till min diabetes i slutändan.

Det var min livsstil, med för mycket processad mat som hela tiden höll mina blodsockervärden på en allt för hög nivå. Allt för länge. Ja, det blev för mycket mat överhuvudtaget. Hade svårt att sluta äta i tid. Kände mättnad för sent.
Så vad kan man då göra för att vända på den onda cirkeln? Man måste lägga om sin livsstil. Och då menar jag att man måste äta en kost som kontrollerar insulinet, som i sin tur normaliserar leptinet, så man känner mättnad länge och som reglerar när man verkligen är hungrig, dvs kontrollera ghrelinet.

Om A leder till B och B leder till C så kan det falla sig naturligt att börja i A nedan. Men i mitt fall började jag i B. Såg till att blodsockret sänktes, som fick ner insulinproduktionen, som gjorde att jag gick ner i vikt, som sedan ledde till att jag kunde börja träna igen. För mig har det varit ett vinnande koncept.