Vad är en kolhydrat?

25. jul, 2016


En hypotes är ett antagande. Min hypotes har varit att ALLA kolhydrater orsakar blodsockerstegring. En hypotes ska alltid försöka motbevisas. Om en hypotes vistats vara felaktig, genom ett enda försök, ska hypotesen ändras.

Hypotesen att mättat fett orsakar hjärtsjukdom via höjda kolesterolvärden har motbevisats gång på gång, men här ligger ändå hypotesen fast. Detta är oerhört märkligt!

Jag trodde verkligen att jag hittat sanningen: alla kolhydrater är blodsockerhöjande. Jag hade ju blivit frisk från min diabetes på strikt LCHF. Här hade jag delvis fel. Mina egna tester omkullkastade min egen hypotes. Fick mig faktisk en rejäl funderare!

Här är mina tester:

Test 1
Testade hur bönor skulle påverka mitt socker. Trodde att blodsockret skulle skjuta i höjden. Men ack vad fel jag hade. Och vad rätt Patrik Olsson har!
Före middagen:   5.1
En timme efter:   6.6
Tre timmar efter: 6.1
Alltså en högsta differens på 1.5
Tycker jag är godkänt.

Test 2
De här gången tittade jag och min fru på hur blinda kocken, Patrik Olsson, lagade en falsk potatissallad. Min tanke har ju varit att testa en bönsort i taget, men vi blev så sugna på att testa Patriks sallad, så då gjorde vi det. Men hur påverkades mitt blodsocker? Salladen var ju full av en mix av bönor och ärtor.

Före middagen:   5.0
En timme efter:   6.7
Tre timmar efter: 5.4
Alltså en högsta differens på 1.7

Riktigt bra och fantastiskt gott. Tack för att du delar med dig Patrik!

Test 3
Nu blev det "blodsockerrekord" 😀.
En fantastisk chili-con-carne. LCHF toppad med blandade böner. Vita bönor, Kidney bönor och Borlotti bönor. 
Tillbehör lite isbergssallad, paprika och en klick Smetana.

Före middagen:   5.0
En timme efter:   5.5
Tre timmar efter: 5.2
Alltså en högsta differens på 0.5

Verkar som det här funkar för mig.
Nästa gång testar vi hur avkyld färskpotatis står sig i konkurrensen.

Test 4
Resistent stärkelse är på allas läppar nu. Har testat bönor ett tag och ville prova nedkyld färskpotatis idag. Gick hyfsat bra det med. Inte lika bra som bönor, men ändå.

När min diabetessköterska gav mig mina riktlinjer skulle mitt blodsocker ligga på under 7 före måltid och under 10 efter måltid. För att kunna uppnå det var det Tallriksmodellen som gällde. Det funkade ju inte för mig.

Idag blev det kyckling med rostad färskpotatis, lite grönt och smörstekta kantareller

Dagens testresultat:
Före middagen:   4.4
En timme efter:   7.1
Tre timmar efter: 7.1
Alltså en högsta differens på 2.7

Inte så illa det här heller, även om bönor verkar funka bättre för mig.

Test 5
Fortsatte mina testningar idag. Svarta bönor på menyn.
Det blir ju lite svårt att få en exakt jämförelse om man inte kombinerar dom olika bönalternativen med exakt samma tillbehör. 
När jag testat har jag ju ätit kotletter, kyckling och nu fisk i form av röding. Det här kan ju påverka blodsockernivåerna på olika sätt. 
Men ärligt talat hur kul är det att äta kotletter i exakt samma mängd varje dag och bara variera bönorna?
Jag  kan i alla fall konstatera att bönor verka vara bra för mig.

Före middagen:   5.2
En timme efter:   5.5
Tre timmar efter: 5.4
Alltså en högsta differens på 0,3

Nästa gång blir det test av svart ris och fläskfilé.

Test 6
Svart ris. Funkar det för oss diabetiker? Ja kanske. Men idag fick jag väldigt underliga resultat. Inte så att det blev höga värden eller stora värdeskillnader. Av dom tester jag gjort har bönorna gett bäst resultat. Kall potatis funkade, men var lite sämre. Svarta riset gav ingen stor ökning, men jag tycker det var konstigt med blodsockersvängningarna här.

Dagens testvärden vid test av svart ris:
Före middagen:   6.2
En timme efter:   5.9
Tre timmar efter: 6.0
Alltså en högsta differens på -0.3.

Tänk vad man kan ha roligt på semestern 😎.
Thomas
Skickat från min iPad